Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Veelgestelde vragen

Uw bezoek aan DC VerzuimDiagnostiek

Uw bedrijfsarts, verzekeringsarts of re-integratiebureau verwijst u voor medisch onderzoek naar DC VerzuimDiagnostiek.

In ons medisch expertise centrum wordt u ontvangen door een onafhankelijke medisch specialist. Deze arts neemt ruim tijd voor u om uw medische klacht te onderzoeken. De bevindingen beschrijft hij/zij in een medisch rapport dat na uw inzage verstuurd wordt naar uw bedrijfsarts, verzekeringsarts of medisch adviseur.

Uw bezoek aan ons centrum willen wij zo prettig mogelijk laten verlopen. Via onderstaande ‘veelgestelde vragen’ willen wij u alvast zo goed mogelijk hierover informeren.

Hebt u nog vragen? Neem gerust contact op met onze cliëntencoördinator via info@verzuimdiagnostiek.nl of 088 0062850.

 

Veelgestelde vragen

Wat is DC VerzuimDiagnostiek?

DC VerzuimDiagnostiek is een medisch expertise centrum met locaties in Amsterdam, Schiedam en Maastricht. In opdracht van een bedrijfsarts, verzekeringsarts of medisch adviseur verricht DC VerzuimDiagnostiek een medische expertise (medisch onderzoek).

  • Hoe eerder bekend is wat de oorzaak van uw klacht is, hoe eerder vervolgbehandeling mogelijk is en hoe eerder u weer (gedeeltelijk) aan het werk kunt.

 

Wat is een medische expertise?

Een medische expertise is een onderzoek door de medisch specialist. Met de medische expertise willen bedrijfsartsen, verzekeringsartsen of medisch adviseurs in kaart brengen wat uw mogelijkheden en beperkingen zijn bij het uitvoeren van uw werk.

 

Waarom DC VerzuimDiagnostiek?

Uw bedrijfsarts, verzekeringsarts of re-integratiebureau heeft gekozen voor DC VerzuimDiagnostiek, omdat u binnen een week bij onze medisch specialist terecht kunt.

  • Er is bij ons geen wachtlijst voor een onderzoek. Zo weet u eerder waar u aan toe bent.

 

Voor welke specialismen kan ik via de verwijzer terecht bij DC VerzuimDiagnostiek?

Aan DC VerzuimDiagnostiek is een team van ruim 60 medisch specialisten verbonden, zoals orthopeden, neurologen, cardiologen en psychiaters.

 

Wat is aanvullend onderzoek?

Na het medisch onderzoek, vraagt de medisch specialist soms aanvullend onderzoek aan. Dit kan zijn: een MRI, een röntgenfoto, een echo of bloedafname. Meestal wordt dit onderzoek meteen uitgevoerd. Het is ook mogelijk dat voor het aanvullend onderzoek een vervolgafspraak wordt gemaakt.

 

Wie zijn de specialisten van DC VerzuimDiagnostiek?

De meeste specialisten zijn verbonden aan een ziekenhuis of kliniek en doen daarnaast onderzoek voor DC VerzuimDiagnostiek.

  • Wilt u meer weten over de medisch specialist bij wie u de afspraak heeft? Bekijk het overzicht van alle specialisten.

 

Waar kan ik terecht voor een medische expertise?

De expertise kan plaatsvinden op een van onze locaties in Amsterdam, Schiedam of Maastricht.

Voor orthopedie kunt u in veel gevallen ook terecht in Tilburg, Heerenveen en Vlissingen.

 

Hoe lang duurt de medische expertise?

U kunt uitgaan van een uur. Psychiatrisch onderzoek duurt anderhalf a twee uur. Neuropsychologisch onderzoek duurt drie tot vijf uur.

 

Komt u met de auto?

Op de locaties Amsterdam, Schiedam en Maastricht is het makkelijk parkeren. Houd in Amsterdam rekening met betaald parkeren, € 5,- per uur.

 

Wat gebeurt er met de uitslag van de medische expertise? 

Na uw bezoek aan de medisch specialist gaat een medische rapportage naar uw bedrijfsarts of verzekeringsarts.

  • Hij of zij zal de resultaten van het medische onderzoek met u bespreken.
  • Uw werkgever of casemanager krijgen geen inzage in uw medisch dossier en krijgen het verslag niet toegestuurd.

De casemanager krijgt indien gewenst een inzetbaarheidsadvies (dus géén medische gegevens) over de beperkingen en re-integratiemogelijkheden. Het advies voor uw werkgever loopt altijd via de bedrijfsarts of de casemanager.

  • Wil u dat uw huisarts de medische rapportage ontvangt? U kunt dit bij uw bezoek aan ons kenbaar maken. Of stuurt u een e-mail naar onze clientencoordinator: info@verzuimdiagnostiek.nl

 

Waarom ontvangt u van DC VerzuimDiagnostiek een enquête?

Wij willen graag weten hoe u het bezoek aan ons medisch expertise centrum en het onderzoek door onze medisch specialist hebt ervaren.

 

Hoe gaat DC VerzuimDiagnostiek om met mijn medische gegevens?

Wij gaan zorgvuldig om met alle persoonsgegevens en medische gegevens. Lees meer hierover in ons privacy beleid.  

 

Waar kunt u terecht als u een klacht heeft?

Uw klacht kunt u op verschillende manieren indienen. Bekijk onze klachtenprocedure.

 

Rechten cliënt

De wet- en regelgeving voorziet in een aantal rechten van de ‘betrokken keurling’. Kortom, als cliënt hebt u rechten.

De uitleg hieronder is bedoeld om u te informeren in algemene zin over deze rechten. Het heeft niet de status van een juridisch advies en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. De wet- en regelgeving is niet altijd eenduidig. Neem bij twijfel contact op met uw bedrijfsarts, verzekeringsarts of uw juridisch adviseur.

In principe gelden bij een keuring/medische expertise 3 rechten:

1. Correctierecht:

Het correctierecht is altijd van toepassing en betreft (uitsluitend) gegevens zoals uw naam, adres, woonplaatsgegevens.

2. Inzagerecht:

U hebt het recht op inzage in uw medisch dossier. Indien u dit wenst kunt u contact met ons opnemen en sturen wij u een kopie van de medische rapportage.

3. Blokkeringsrecht:

De wetgeving is ten aanzien van het blokkeringsrecht niet altijd duidelijk. In een aantal gevallen kan betrokkene (de cliënt), na inzage van het complete conceptrapport, zijn blokkeringsrecht laten gelden. Hierdoor wordt verhinderd  dat het rapport wordt uitgebracht. De opdrachtgever wordt hiervan op de hoogte gebracht en zorgt voor het verdere vervolg van de procedure. Betrokkene (de cliënt) wordt verzocht binnen drie weken aan de medisch specialist schriftelijk te laten weten of er al dan niet van het recht gebruikt wordt gemaakt en zo niet, welke eventuele correcties er in het verslag van het vraaggesprek moeten worden aangebracht. Het is uitdrukkelijk niet toegestaan wijzigingen in andere onderdelen van de rapportage te verlangen.

 

Wanneer welk recht?

Voor alle rapportages geldt het inzage- en correctierecht.

Het blokkeringsrecht is van toepassing bij aansprakelijkheidszaken (WA, werkgeversaansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid) en bij rapportages die door de medisch adviseur van een advocaat of letselschadebureau worden aangevraagd.

Het blokkeringsrecht is niet van toepassing bij lopende verbintenissen zoals bij keuringen die aangevraagd worden door de medisch adviseur van een verzekeraar waar u een arbeidsongeschiktheidsverzekering of (collectieve) ongevallenverzekering hebt afgesloten, immers, deze verzekeringen zijn vrijwillig aangegaan en daarmee wordt de verzekeraar het recht verleend onderzoek te (laten) verrichten naar klachten en afwijkingen die een grond zouden kunnen vormen voor een eventuele uitkering op basis van die verzekering.

Bij keuringen aangevraagd door het UWV in het kader van sociale verzekeringen (uitkeringen e.d.) geldt geen blokkeringsrecht.

Bij een onderzoek op aanvraag van een bedrijfsarts in het kader van een lopende arbeidsovereenkomst geldt ook geen blokkeringsrecht. De onderliggende gedachte is dat de werkgever een gefundeerde inschatting moet kunnen maken betreffende de veiligheid van de tewerkstelling voor u en voor derden.

Laat u, bij twijfel, van te voren informeren over uw rechten door uw bedrijfsarts, verzekeringsarts of uw juridisch adviseur.

 

Aan wie wordt het medisch rapport verstuurd?

Het rapport met medische gegevens wordt aan de aanvragend arts gestuurd. Dit is uw bedrijfsarts, verzekeringsarts of medisch adviseur.

Deze arts mag zonder uw toestemming geen medische gegevens aan derden bekendmaken. Wel mag hij adviseren over beperkingen op basis van de medische gegevens.

 

Dit is een poging om u te informeren. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Blijf op de hoogte van onze nascholingen. Meld u aan voor de nieuwsbrief.

COMPLIMENTEN & KLACHTEN

DC VerzuimDiagnostiek wil graag al uw vragen beantwoorden. Lees hier aan wie u uw vragen, complimenten en klachten over ons centrum kunt richten.

Lees verder